پارتیشن منزل

پارتیشن منزل نخستین بار در اتاق خواب فراعنه‌یِ مصر و امپراتوران چینی مورد استفاده قرار گرفته است، اما صرف‌نظر از این پیشینه‌یِ تاریخی، استفاده‌ی وسیع از آن در دکوراسیون داخلی منازل، زاییده‌ی عصر مدرن و زندگی شهریست. طبق توضیحات مندرج در مقاله‌ی پارتیشن که تقدیم حضورخوانندگان سایت "ونوس لیزر" شد،

 

 با پدید آمدن کلان‌شهرها و رواج همه‌جانبه‌ی آپارتمان‌نشینی و کاهش چشمگیر فضای اِسکان انسان‌ها، معماریِ داخلیِ منازل نیز تغییرات چشمگیری از نظر طراحی و استفاده از ابزارها و ماتریال‌های مختلف یافت که از جمله‌ی این پدیده‌های جدید یکی هم پارتیشن منزل بود اما پارتیشن‌بندی منزل برای خود خصوصیات جداگانه و چند‌گانه‌ای دارد که آگاهی از آن‌ها علاوه بر جذاب بودن مطلب، در انتخاب پارتیشن مناسب و پارتیشن بندی درست به شما کمک شایانی خواهد کرد.

انتخاب پارتیشن منزل کاری به ظاهر ساده اما در اصل نیازمند در نظر گرفتن چندین عامل می‌باشد که رعایت آن‌ها شما را از نظر مالی، کاربریِ بهتر و چندگانه‌ و زیبایی دکوراسیون منزلتان پیش خواهد انداخت. 

مهم‌ترینِ این عوامل عبارتند از:

1 : کاربری پارتیشن

پارتیشن منزل می‌تواند به شکل ثابت و دایمی بوده و یا به شکل تاشو و کشویی باشد. انتخاب پارتیشن دایمی برای تعریف فضایی به کار می‌رود که حتی‌المقدور سعی در جداسازی بیش‌تر آن از سایر بخش‌های منزل داریم، اما موارد استفاده از پارتیشن کشویی یا تاشو بیش‌تر به خاطر ایجاد نوعی حریم مجزا‌ست که در ضمن سریعاً نیز قابل تغییر کاربری باشد. استفاده از پارتیشن‌های کشویی یا تاشو امتیاز حمل‌و‌نقل آسان و سریع را نیز داراست و ارزان‌تر نیز هست.

پارتیشن در تمامی بخش‌های مختلفِ منزل مانند ورودی، راهرو، اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق پذیرایی ، اتاق خواب، راه‌پله و حتی در حمام و سرویس بهداشتی نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.
نکته‌ی دیگری که حتماً باید در پارتیشن ‌بندی در نظر گرفته شود تیپ شخصیتی و شرایط روحی و عینیِ اعضای خانواده و یا ساکنان منزل است. این نکته‌ای است که متاسفانه در اکثر پارتیشن بندی ‌های شرکت‌های ایرانی کم‌تر به آن توجه می‌شود! آیا در بین اعضای خانواده کسی هست که درون‌گرا باشد؟ آیا عضوی از اعضای خانواده بیش‌ترِ اوقات به مطالعه، تحصیل یا کاری که نیاز به تمرکز دارد مشغول است؟ آیا نیاز به گوشه‌ای دنج برای احساس راحتی و یا صحبت خصوصی در هنگام حضور مهمانان در منزلتان نخواهید داشت؟!
به هر حال در نقشه‌ی پارتیشن بندی، باید تمامی این موارد و نیز اندازه‌ها را دقیقاً یادداشت کرده و جزییاتی مانند محل استقرار تلویزیون، کامپیوتر ، لوازم صوتی و تک تک کلید‌و‌پریزها و یا احیاناً رادیاتور را مشخص نمایید و هیچ چیز را از قلم نیاندازید و بعد از آن با توجه به تمامیِ شرایط، نسبت به انتخاب و تهیه‌ی پارتیشن متحرک یا ثابت تصمیم بگیرید.
2. جنسِ (ماتریالِ) پارتیشن منزل

به جرأت می‌توان گفت که هیچ یک از کاربری‌های متفاوت پارتیشن و پارتیشن بندی به اندازه‌ی پارتیشن منزل از لحاظ ماتریال متنوع نیستند.

پارتیشن منزل قابل انتخاب از بین انواع چوب مانند ام دی اف MDF- انواع شیشه مانند شیشه‌ی ماتِ "سندبلاست"- انواع پارچه مانند پرده‌هایِ "شید" (shade blind) که نوعی پرده‌های بالارو یا کشویی هستند یا پرده‌های زبرا (zebra blind) که قابلیت ایجاد سایه‌روشن نیز دارند است

در ساخت پارتیشن منزل از ماتریال‌های فانتزی مانند انواع گیاهان، نظیرِ ساقه‌های بامبو، طناب، ریسمان، آکواریوم و موارد مشابهِ فانتزی دیگر نیز استفاده می‌شود!

3. ایده‌پردازی در پارتیشن منزل

اصلی‌ترین نکته‌ای که برای دست یافتن به بهترین ایده‌های پارتیشن بندی باید در نظر داشته باشید ترکیب مناسب و معقول عوامل چهارگانه‌ای است که در این مقاله شرح داده می‌شود، به عبارت دیگر انتخاب بهینه بستگی دارد به سَبُک- سنگین کردنِ نوع کاربری، جنس و قیمت پارتیشن . برای این کار از هنر تدوین استفاده کنید و پارتیشن‌های مختلف را در محل مورد نظر تا حد امکان امتحان کرده یا ا از نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحان کمک بگیرید و یا این که با توجه به رنگ‌ها و فضای اطرافتان آن را تجسم نمایید، هم‌چنین می‌توانید از روش قدیمی ولی هنوز مفیدِ نگاه کردن به تصاویر مدل‌های مختلف پارتیشن بندی و انتخاب یکی از آن‌ها و یا الگوگیری نیز استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید با تماس با شماره تلفن‌های قید شده در سایت "ونوس لیزر" از کارشناسان سایت ما نیز مشاوره‌ی رایگان دریافت فرمایید.

4. قیمت پارتیشن منزل

بسته به جنس و نوع کاربری، پارتیشن‌های مختلفی ار نقطه‌نظر قیمت وجود دارند که بررسی آن‌ها را به مقاله‌ی مستقلی موکول می‌کنیم. فقط فراموش نکنید که همیشه گران‌ترین پارتیشن الزاماً بهترین پارتیشن نیست، بلکه همان‌طوری که توضیح داده شد به‌صرفه‌ترین خریدِ پارتیشن خریدی است که نیازِ کاربری و دکوراسیونی منزلتان را به شکلی معقول برآورده سازد.